Friday, January 16, 2009

Langkah-langkah menggunakan TextSTAT.

Ini adalah kali pertama menggunakan TextSTAT setelah diajar oleh dr.Radiah. Saya cuba untuk menerangkan langkah-langkah yang saya fahami ketika belajar menggunakan TextSTAT.

Langkah 1

Bukakan folder baru. Cara untuk membuat folder baru adalah klik kanan dan anda ambil “new” folder dan namakan fail anda itu.

Langkah 2

Kemudian bukakan folder baru tersebut dan anda akan lihat folder tersebut kosong. Anda perlu klik kanan dan ambil “new” textdocument dan namakan fail tersebut.


Langkah 3

Bahan yang boleh digunakan seperti berita harian on line, Utusan Malaysia dan bahan ilmiah yang lain. Contohnya berita harian dalam bahagian rencana. Klik bahagian rencana pergi bahagian “edit” untuk “copy” rencana tersebut dan klik notepad pada bahagian edit untuk “paste”. Setelah siap klik pada program TextSTAT yang telah di download di http://www.niederlandistik.fu-berlin.de/textstat/software-en.html.

Langkah 4

Seterusnya “double klik” pada TextSTAT dan klik corpus pilih “new corpus dan “add local file” dan masukkan nama fail tersebut “UMrencana1.txt. yang disimpan difolder awal.

Langkah 5

Fail “UMrencana1.txt” seterusnya di simpan dalam corpus sebagai “UMrencana1.crp. Jangan lupa save corpus.


Langkah 6

Semak dibahagian corpus sama ada “UMrencana1.txt” yang telah disimpan ada dalam simpanan.

Langkah 7

Setelah bahan-bahan tersebut terpapar di atas TextSTAT anda boleh la mencuba menggunakan program. Tekan “Word forms” kemudian klik “sort on frequency”. Setelah itu tekan “frequency list” menggunakan fail “txt”.

Langkah 8

Anda juga boleh mencuba menggunakan menggunakan concordance dengan klik “export” pilih “Frequency



No comments:

Post a Comment